وبگاه فرهنگی - مذهبی ((شهاب هدایت)) اصفهان
کلمات کلیدی مطالب
نویسنده: کانون فرهنگی - مذهبی ((شهاب هدایت)) - اصفهان - چهارشنبه ٢۸ خرداد ۱۳٩۳

مقایسه ای بین نسل دیروز ما و نسل امروز ما!
شادروان استاد دکتر حمید فرزام (تولد: 1302ش - درگذشت:۱۳۸۷ش) استاد دانشگاه تهران و اصفهان، عضو فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، نویسندۀ آثاری چون: «اصول اخلاق اسلامی»؛ «فرهنگ کهن ایران»؛ «واژه‌ها و ترکیبات کهن فارسی»؛ «اصفهان، جام جهان‌نمای فرهنگ و هنر ایران» و... که عشق به زبان و فرهنگ ایران او را از پایداری بر اصالت مذهبی و حفظ کردن بخشهای بسیاری از قرآن کریم و نهج البلاغه و احادیث فراوانی از معصومین(ع) باز نداشت. روح پاک استاد حمید فرزام، او را بر آن داشت تا در «اخلاق اسلامی» از شاگردان مرحوم استاد دکتر عبدالعلی گویا (دارای دکترای فیزیک از فرانسه و از شارحان نهج البلاغه) شود و عضویت در فرهنگستان زبان و ادب فارسی، منافاتی با روح دیندار و کمالگرای دکتر حمید فرزام پیدا نکرد. (رجوع شود به: زندگینامه دکتر حمید فرزام، چاپ انجمن آثار و مفاخر فرهنگی: 1383ش، صفحه 93).

شادروان دکتر حمید فرزام - نمادی از پسر جوان، زیبا و با ارادۀ نسل قدیم و مقایسه ای با پسران جوان و بی ارادۀ نسل جدید که زیرابرو بر میدارند و بینی خود را جراحی میکنند تا زیبا شوند

مقایسه ای بین ماشین های زیبا و مستحکم دیروز و ماشین های زشت و نا امن امروز

نویسنده: کانون فرهنگی - مذهبی ((شهاب هدایت)) - اصفهان - چهارشنبه ٢۱ خرداد ۱۳٩۳

دلگیری و گلایۀ امام زمان(عج) از شیخ مفید(ره)
زنگ خطری برای همگی ما!
امام معصوم با کسی تعارف ندارد؛ حتی با شیخ مفید!
سیّد رکن الدّین اِسترآبادی (از شاگردان خواجه نصیر طوسی و مُتوَفـّای ۷۱۵ ق) در رساله ای با نام إخبارُ المُستفیدِ بنوادِرِ أخبارِ الشَّیخِ المُفیدِ، نقل میکند(ترجمه):
چون شیخ مفید - رَضِیَ اللهُ عَنه - رساله ای در شرح و نقد اعتقادات شیخ صدوق - أعلَی اللهُ مَقامَه - نوشت و در آن از باب پردازش به جدل کلامی (اصول عقاید عقلی)، در برخی از مسائل، بر صدوق بزرگوار، با الفاظی نه چندان مؤدّبانه خُرده گرفت، دیگر از او سلب توفیق شد و از ارتباط با حضرت ولیّ عصر(عج) محروم گردید و حضرت مهدی(عجَّلَ اللهُ فرجَهُ الشَّریف) در توقیع (نامه و فرمانی) که در اوائل غیبت کبری،  یکسال قبل از وفات شیخ مفید (که در 413ق رخ داد) به وی نوشتند، دلگیری و گلایۀ خود از شیخ مفید را اینگونه به او گوشزد فرمودند:
«فَمَا یَحْبِسُنَا عَنْهُمْ إِلَّا مَا یَتَّصِلُ بِنَا مِمَّا نَکْرَهُهُ وَ لَا نُؤْثِرُهُ مِنْهُم‏!»
«پس حبس نمیکند ما را از شیعیان خودمان، جز آنچه که از رفتار ناپسند ایشان بنظر ما میرسد و انتظار آنرا از ایشان نداریم!».
- بِحارالانوار، علاّمه مجلسی، ج53، ص177، به نقل از: احتجاج شیخ طبرسی؛ دایرة المعارف علم ومذهب، به نقل از: إخبارُ المُستفیدِ بنوادِرِ أخبارِ الشَّیخِ المُفیدِ، سیّد رکن الدّین اِسترآبادی.
تابلوی نقاشی زیر، که طبق روایات معتبر، چهرۀ نوجوانی امام زمان(عج) را به تصویر کشیده، یادگاری است برای این بنده (سیّد احمد سجادی) از آن ایّام که کتابدار کتابخانه مدرسه خان مروی در تهران (خیابان ناصرخسرو - کوچه مروی) بودم؛ که شبی در سکوت دل انگیز کتابخانه، لابلای کتابهای کهنه و مندرس آنجا، سالنامه آریان (مربوط به سال 1321شمسی) را یافتم که ناگهان این تابلوی زیبا و نایاب را در آن دیدم  و با دستگاه فتوکپی ساده ای که آنجا داشتیم، از آن کپی گرفتم، تا این اثر هنری، مانند خودم از بین نرود!

تصویر نقاشی چهره نوجوانی امام زمان (عج) طبق روایات معتبر - سالنامۀ آریان - سال 1321شمسی

نویسنده: کانون فرهنگی - مذهبی ((شهاب هدایت)) - اصفهان - چهارشنبه ۱٤ خرداد ۱۳٩۳

تندباد تهران، یادآور طوفان انوَری!
انوری ابیوردی خراسانی (شاعر و منجّم شیعه مذهب قرن ششم) برای سلطان سنجر سلجوقی، زایجه ای نجومی نوشت و در آن پیشبینی کرد که در روز 20 ذیقعده سال 549قمری، طوفانی عظیم، ممالک پادشاهی او (ایران) را در می نوَردَد؛ بنحوی که حتی کاخها و بناهای باشکوه را تخریب میکند. از قضا، در آن روز، نه تنها بادی وزیدن نگرفت، بلکه نسیمی هم نوزید تا شعلۀ شمعهایی را خاموش کند که حسودان و دشمنان انوری برافروخته بودند تا اگر خاموش نشد، انوری را دروغگو خوانده، رسوایش سازند. پس چون سلطان سنجر، مشاهده کرد که شمعها نیز خاموش نگشته اند، نظرش از انوری برگشت. پس انوری، با شرمندگی، راه غربت و هجرت را در پیش گرفت و زندگی ساده در انزوا را ترجیح داد.
قطعه شعری که رقیبان، در هجو انوری و تمسخر حکم نجومی (پیشگویی) او سروده اند:

گفت انوری که از وزش بادهای سخت
ویران شود تمامی کاخ سکندری

در روز حکم او، نوَزیدَست هیچ باد!
یا مُرسِلَ الرِّیاح! تو دانیّ و انوری!

لیکن، سالها پس از وفات سلطان سنجر و انوری، هنگامی که «چنگیزخان مغول» بلاد ایران را در نوَردید (سالهای 615 تا 621ق) خواجه نصیرالدّین طوسی (منجّم و ریاضیدان شیعه) که در سنین نوجوانی بوده و شاهد قتل عامّ وحشیانه و جنایات مغولان بود، که برخی شهرها را با خاک یکسان کردند، چون شنید که در زایجۀ ولادت چنگیزخان مغول، تاریخ تولّدش را همان 20 ذیقعدۀ 549ق، قید نموده اند، دانست که پیشگویی انوری، حقیقت داشته است و در پاسخ به هجوگویان انوری (که اغلب ایشان دیگر مرده بودند) این دوبیتی را سرود:

رحمت به روح انوری جاودان سخن
کو کرده نوش، نیش حسودان بخویشتن

در روز حکم او اگر نوَزیدَست باد
در عرصۀ وجود آمده چنگیز اَهرِمَن

- ریحانة الأدب؛ لغتنامه دهخدا؛ دایرة المعارف علم ومذهب، به نقل از: إخبارُ البصیر بنوادِرِ أخبارِ خواجه نصیر، سید رکن الدین استرآبادی (از شاگردان خواجه و مُتوَفـّای ۷۱۵ ق).

تندباد تهران (12 خرداد 1393ش) یادآور توفان انوری! دست قهر و قدرت خدا بالای سر برج میلاد!

نمایش دست قهر و قدرت خدا بر بالای سر برج میلاد تهران!

انوری ابیوَردی - شاعر و منجم شیعه در قرن ششم هجری قمری

انوری ابیوَردی - شاعر و منجم شیعه در قرن ششم هجری قمری

نویسنده: کانون فرهنگی - مذهبی ((شهاب هدایت)) - اصفهان - سه‌شنبه ٦ خرداد ۱۳٩۳

«پیامبر اسلام(ص) در تورات و انجیل»

(با تکیه بر معانی و الفاظ عِبری و یونانی)

«تحقیقی از: سید احمد سجادی»

تصویر نقاشی چهره پیامبر اسلام حضرت محمد (صلّی الله علیه و آله)

در تورات (תורה = Torah) :

در تورات یهودیان، سِفر (کتاب) پیدایش בְּרֵאשִׁית (برشیت) یا Genesis (جنِسیس)، باب17، آیۀ20، به ظهور پیامبر گرامی اسلام، حضرت محمّد מאדמאד (مادماد / مئدمئد) (صلّی الله علیه و آله و سلّم) و دوازده امام شیعه (علیهم السّلام) که همگی از نسل و دودمان حضرت اسماعیل (علیه السّلام) هستند، چنین اشاره شده است:

خدا به ابراهیم(ع) فرمود:

«و دربارۀ اسماعیل، شنیدم (دعای) تو را، پس برکت دهم او را و پربرکت سازم او را به محمّد מאדמאד و دوازده مرد بزرگ (امامان شیعه) که از نسلش پدید آیند؛ و بدهم او را امّتی عظیم!»

- متن عِبری آیه (که مثل عربی و فارسی، از راست به چپ خوانده می شود):

Hebrew:

וּלְיִשְׁמָעֵאל, שְׁמַעְתִּיךָ--הִנֵּה בֵּרַכְתִּי אֹתוֹ וְהִפְרֵיתִי אֹתוֹ וְהִרְבֵּיתִי אֹתוֹ, בִּ "מְאֹדמְאֹד"  שְׁנֵים-עָשָׂר נְשִׂיאִם יוֹלִיד, וּנְתַתִּיו לְגוֹי גָּדוֹל.

- متن ساده، بدون اِعراب گذاری عِبری:

ולישמעאל שמעתיך--הנה ברכתי אתו והפריתי אתו והרביתי אתו, ב "מאדמאד" שנים-עשר נשיאם יוליד, ונתתיו לגוי גדול.

English:

And as for Ishmael, I have heard thee; behold, I have blessed him, and will make him fruitful with “Mochamed”; twelve princes shall he beget, and I will make him a great nation.

* در انجیل Ευαγγέλιο (اِوانگلیو یونانی) Gospel (گاسپل انگلیسی):

در انجیل، نام پیامبر اسلام(ص)، به تعبیر «ستوده تر» Περικλητος (پریکلیتوس یونانی) یا Praised (پـِرِیْـزْد انگلیسی)  معادل «احمد» است؛ هرچند می تواند معادل «محمّد» (ستوده) نیز باشد.

- انجیل یوحنا The Gospel of John  یا  το Ευαγγέλιο του Ιωάννη (تُ اِوانگلیو تو یوآنـّی)، باب 14، آیات 16و17:

حضرت عیسی مسیح(ع) در وصیّت خود به پیروانش می فرماید:

«16: و من از خداوند خواهم خواست، و او نیز بشما عطا خواهد فرمود پس از من آن «ستوده تر» (احمد / محمد) را، که تا همیشه با شما بماند (دین جاودانۀ اسلام)؛ 17: او همان روح راستی و حقیقت است، که جهان تحمّل پذیرش آنرا ندارد! زیرا که آنرا نمیشناسد! و امّا شما او را میشناسید، زیرا که (دین و راه و رسم) او ماندگار خواهد بود با شما و در میان شما».

- متن انجیل انگلیسی:

- The Gospel of John, in English, 14:16-17

16: I will ask the God, and He will give you The Praised One (= Ahmad / Muhammad) , that He may be with you forever; 17: that is the spirit of truth, whom the world cannot receive, because it does not see Him or know Him, but you know Him because He abides with you and will be in you.

- متن انجیل یونانی:

- The Gospel of John, in Greek (το Ευαγγέλιο του Ιωάννη) 14:16-17

16: Κι εγώ θα παρακαλέσω τον θεό και θα σας δώσει άλλον Παράκλητος (= Περικλητος = Αχμέντ / Μοχάμεντ), για να είναι μαζί σας στον αιώνα; 17: το Πνεύμα της αλήθειας, που ο κόσμος δε δύναται να το λάβει, γιατί δεν το βλέπει ούτε το γνωρίζει. Εσείς το γνωρίζετε, γιατί μένει κοντά σας και θα είναι μέσα σας.

- و اینها همگی همان چیزی است که خداوند تعالیٰ در قرآن کریم فرموده است:

«وَ إِذْ قَالَ عِیسَى ابْنُ مَرْ‌یَمَ یَا بَنِی إِسْرَ‌ائِیلَ إِنِّی رَ‌سُولُ اللَّهِ إِلَیْکُم مُّصَدِّقًا لِّمَا بَیْنَ یَدَیَّ مِنَ التَّوْرَ‌اةِ وَ مُبَشِّرً‌ا بِرَ‌سُولٍ یَأْتِی مِن بَعْدِی اسْمُهُ أَحْمَدُ؛ فَلَمَّا جَاءَهُم بِالْبَیِّنَاتِ قَالُوا هَـٰذَا سِحْرٌ‌ مُّبِینٌ!» ﴿سورة الصّفّ: 6﴾

«و هنگامی که عیسی بن مریم به بنی اسرائیل گفت: من همانا رسول خدا به سوی شما هستم و به حقانیّت کتاب تورات که پیش روی من است تصدیق می‌ کنم و نیز (شما را) مژده می‌دهم که بعد از من رسول بزرگواری که نامش (در انجیل من) احمد است بیاید؛ چون آن رسول ما با آیات و معجزات به سوی خلق آمد گفتند: این سِحری آشکار است!»

And when Jesus son of Mary said, 'Children of Israel, I am indeed the Messenger of God to you, confirming the Torah that is before me, and giving good tidings of a Messenger who shall come after me, whose name shall be Ahmad.' Then, when he brought them the clear signs, they said, 'This is a manifest sorcery.' (Quran, Chapter 61 As-Saf : Verse 6).

« أَ وَ لَمْ یَکُن لَّهُمْ آیَةً أَن یَعْلَمَهُ عُلَمَاءُ بَنِی إِسْرَ‌ائِیلَ؟! » ﴿سورة الشّعراء: 197﴾

« آیا این برای آنان نشانه‌[ی صدق‌] نیست که علمای بنی ‌اسرائیل آن را [از پیش‌] می ‌شناسند؟! »

Is it not a sign to them that the learned men of the Israelites know it? (Quran, Chapter 26 Ash-Shu'araa': Verse 197).

« وَ رَ‌حْمَتِی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ؛ فَسَأَکْتُبُهَا لِلَّذِینَ یَتَّقُونَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَ الَّذِینَ هُم بِآیَاتِنَا یُؤْمِنُونَ * الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الرَّ‌سُولَ النَّبِیَّ الْأُمِّیَّ الَّذِی یَجِدُونَهُ مَکْتُوبًا عِندَهُمْ فِی التَّوْرَ‌اةِ وَ الْإِنجِیلِ یَأْمُرُ‌هُم بِالْمَعْرُ‌وفِ وَ یَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنکَرِ‌ وَ یُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّبَاتِ وَ یُحَرِّ‌مُ عَلَیْهِمُ الْخَبَائِثَ وَ یَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَ‌هُمْ وَ الْأَغْلَالَ الَّتِی کَانَتْ عَلَیْهِمْ. فَالَّذِینَ آمَنُوا بِهِ وَ عَزَّرُ‌وهُ وَ نَصَرُ‌وهُ وَ اتَّبَعُوا النُّورَ‌ الَّذِی أُنزِلَ مَعَهُ، أُولَـٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ » ﴿سورة الأعراف: 156و157﴾

« و رحمت من همه موجودات را فرا گرفته و البته آن را برای آنان که راه تقوا پیش گیرند و زکات می‌دهند و به آیات ما می‌ گروند حتم و لازم خواهم کرد. * هم آنان که پیروی کنند از آن رسول (ختمی) و پیغمبر امّی که در تورات و انجیلی که در دست آنهاست (نام و نشان و اوصاف) او را نگاشته می‌ یابند که آنها را امر به هر نیکویی و نهی از هر زشتی خواهد کرد و بر آنان هر طعام پاکیزه و مطبوع را حلال، و هر پلید منفور را حرام می‌ گرداند، و احکام پر رنج و مشتقی را که چون زنجیر به گردن خود نهاده‌اند از آنان برمی‌دارد (و دین آسان و موافق فطرت بر خلق می‌آورد). پس آنان که به او گرویدند و از او حرمت و عزت نگاه داشتند و یاری او کردند و نوری را (قرآن را) که به او نازل شد پیروی نمودند، آن گروه، به حقیقت، رستگاران عالـَم هستند.»

And My mercy embraces all things, and I shall prescribe it for those who are godfearing and pay the alms, and those who indeed believe in Our signs, (156) those who follow the Messenger, the Prophet of the common folk, whom they find written down with them in the Torah and the Gospel, bidding them to honour, and forbidding them dishonour, making lawful for them the good things and making unlawful for them the corrupt things, and relieving them of their loads, and the fetters that were upon them. Those who believe in him and succour him and help him, and follow the light that has been sent down with him - they are the prosperers. (Quran, Chapter 7 Al-A'raf : Verses 156-157 ).

تصویر نقاشی از چهره زیبای پیامبر اکرم، حضرت محمد (صلّی الله علیه و آله و سلّم) در مسیر تجارت شام، که توسط یک راهب مسیحی ترسیم شده و مرحوم حاج میرزا آقاسی آنرا از ایروان (مَوطِن سابق خاندان شیعه مذهبش) به ایران آورده است


وبگاه فرهنگی - مذهبی ((شهاب هدایت)) - اصفهان
بنده سید احمد سجادی هستم... حرف ناگفته بسیار دارم... زیرا گوش شنوا نیافتم... نمونه ای از حرف دل من را بخوانید تا بدانید: قطعۀ «گنج بادآورد» مرحوم شیخ بهاء الدین عاملی (شیخ بهائی) که حکایت عمر خود بنده (سید احمد سجادی) است که در غم نان و در اشتغال به مشاغل اداری از دستم میرود... و خطاب به هرکس که عمر خود را در شبکه های مجازی، به بطالت تلف میکند و این سرمایه گرانبها را با نوشتن مطالب بی ارزش، مفت از کف میدهد، این اشعار تقدیم میشود؛ باشد که دل بسوزاند و بیدار شود و درد و اندوه لازم را دریابد؛ که دورۀ ما دورۀ «بی عاری» و «بی دردی» است؛ خدا دردمان بدهد...: @ اى تو کودن ‏تر ز بقال دکان! / بى ‏بهاتر عمرت از ده گِردَکان‏! @ پس تو اى نادان ببین با ‏قیل وقال / میدهى مفت از کف خود ماه وسال‏! @ بین! که شیطان لعین بى ‏تاب وپیچ / مى ‏ستانــَد روزهایت را بهیچ‏! @ روزها چون رفت، شد عمرت تلف / نه تو را سرمایه! نه سودى بکف‏! @ آنچه قیمت بودش از عالـَم فزون / گو چه کردى و کجا باشد کنون؟! @ اى دو صد حیف از چنین گنج گران / کآن ز دست ما برون شد بى ‏گمان‏ @ اى هزار افسوس و عالـَم هـا دریغ! / کــآفتاب ما نهان شد زیر میغ‏ @ اى دریغ از گنج بادآورد ما!... / اى دریغ! آن کو بفهمد درد ما.... @ دردهــــا دارم به دل از روزگار... / مَحرَمى کو؟! تا کنم درد آشکار؟!...

✿ کد صوتی مهدوی برای وبلاگ شما ✿

دوستان من:
کدهای اضافی کاربر :